B+U
  1. Navn:
    Sennen Costa
  1. Job:
    Fagot
Personprofil:
Fødselsår: 1976
Hjemland: Italien

Hvordan kom du i gang med at spille musik og hvorfor faldt valget på netop fagotten?
Jeg begyndte at nærme mig musikken i en alder af otte, da jeg begyndte at interessere mig for blokfløjte og sang. Da jeg havde nemt ved at lære det, foreslog min mor, mest i sjov, at jeg skulle starte på musikkonservatoriet. Jeg ville gerne spille klarinet, uden at jeg dog havde nogen klare idéer om dette instrument. Jeg bestod optagelsesprøven, men der var ingen pladser. Jeg skulle derfor vælge et andet instrument og valget stod mellem oboen og fagotten. Det var kærlighed ved første blik, og her er jeg så.

Hvor har du studeret og sidenhen arbejdet inden du kom til Aalborg Symfoniorkester?
Jeg studerede i Italien fra 1987 og fik min diplomuddannelse i 1995. Mine lærere var Lorenzo Bettini og Stefano Canuti. Efter at have brugt mange år på at give koncerter i Italien og vinde mange stipendier (førstepladsen ved the Yamaha Foundation of Europe Competition), besluttede jeg mig for at videreudvikle mine studier i udlandet. Her startede en intens studieaktivitet, hvor jeg fik undervisning af nogle af de vigtigste, internationale fagottister: Matthew Wilkie, Klaus Thunemann, Gustavo Nuñez, Georg Klütsch og Ole-Kristian Dahl. På samme tid spillede jeg i orkestre som Royal Concergebouw Orchestra, symfoniorkesteret i Malaysia og som 1.fagotist med orkestre som NRK Radio Symfoniorkesteret i Oslo, Deutsche Kammerphilharmonie i Bremen, Kammerakademiet i Neuss og Augsburg Filharmoniske Orkester.

Hvad er din største musikalske oplevelse?
I Royal Albert Hall i London sammen med Royal Concertgebouw Orchestra og Mariss Jansons. Vi spillede Mahlers 6. symfoni. Der var et publikum på næsten 6000 – de var meget koncentrerede og nysgerrige efter at se og høre os og sad tæt på scenen - og man ville have kunnet høre en knappenål ramme gulvet.

Hvad er dit eget favorit-musikstykke og hvorfor?
Jeg har ikke noget favorit-musikstykke – jeg kan lide det hele! Men der er en komponist: Johann Sebastian Bach. Jeg kan ikke sige præcis hvorfor, men hvert af de stykker han har komponeret, er magiske for mig. Hver node er det rigtige sted - både i de mest komplicerede værker og i de mest simple. Især de 250 overlevende kantater – så smukke mesterværker som alle blev skrevet, øvet og opført inden for en uge: Sikke en musiker.

Når du ikke spiller musik, hvad holder du så af at bruge din tid på?
Fagotten og kontrafagotten er begge et dobbeltbladet rørinstrument. De har brug for et mundstykke, kaldet dobbeltbladet, som er lavet af to stykker træ, der er bundet sammen. Når en fagottist blæser i dem, produceres de nødvendige vibrationer til at lave lyd. Denne del af instrumentet er ligesom ”levende” med den spænding, der er nødvendig for at vibrere. Denne spænding udvikles og gør det muligt at spille på fagotten, men det stopper gradvist og så har vi brug for et nyt dobbeltblad. For at konstruere et dobbeltblad er det nødvendigt med manuelle færdigheder, erfaring og tid til at afprøve de forskellige resultater med forskellige typer træ, former osv. Dette er min hobby.
Stort foto:



Klik på "Personprofil" og få flere spændende oplysninger om de enkelte musikere. 

Vælg et bestemt instrument via "Vælg" og klik herefter på "vis" for at finde ud af hvem, der spiller på hvad.  



Tæt på dig!

Musikkens Plads 1. 9000 Aalborg.T: 98 13 19 55 (10-15).M: info@aalborgsymfoni.dk


Anne Rom Hansen, pædagoisk medarbejder

M: arh@aalborgsymfoni.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.